goldcoastlife.blogg.se

Mitt utbytesår på Griffith University i Australien

Äntligen framme

Kategori: Allmänt

Melbourne it is! Jag har varit här i 4 nätter nu, och jag letar febrilt efter någonstans att bo. Det är helt vansinnigt hur snabbt lägenheterna blir upptagna. För tillfället bor jag hos Aimee, men imorgon kommer en annan kompis till henne och hälsar på så jag håller tummer för att jag kan hitta någonting idag eller senast imorgon.
 
Men, jag har lyckats få en trial till ett jobb, ska dit imorgon och testjobba ett par timmar. Det är som all-rounder på en lunchrestaurang mitt i the business district, vilket betyder att jag inte skulle jobba varken kvällar eller helger. Det borde gå vägen!  
 
Sen senast har jag haft några fler dagar i Sydney. Naman, Patrick och Carlo kom ner, och jag flyttade in till deras hostel ett par nätter. Det låg på Bondi beach, och vi fick superfint väder och sköna dagar på stranden.
 
Nelson Bay blev precis som vi hade hoppats. Enligt väderprognoserna skulle det regna hela veckan, men vi hade strålande sol så gott som hela tiden. Nelson Bay är en halvö och det finns mängder med stränder hela vägen runt om, och en hel del utsiktspunkter vi promenerade upp till. En dag svängde fi förbi ett lokal öl- och vinbryggeri. Ett av de bästa i Australien tydligen. De gör bland annat ett av mina favoritöl härifrån, Whale Ale, som de har på Black Coffee Lyrics, bästa stället i Surfers. Vi fick provsmaka ett gäng öl och spela boule på deras gräsmatta.   Trogna vår trivia-tradition hemma i Gold Coast hittade vi en pub med trivia. Vi lyckades kamma hem storvinsten, $80 att spendera i baren, och den kvällen slutade slut med en bonfire på stranden. En av de mysigaste sakerna med Nelson Bay var att vi hade hund, och inte vilken som helst. En gul labrador, Lucy, som är Kates familjehund.
 
Tillbaka i Sydney en natt innan mitt flyg ner hit träffade jag Apple, en kompis till en kompis hemma i Sverige. Hans flatmate hade vunnit ett par hotellnätter i en tävling, och jag blev inbjuden att följa med, så där fick jag mig en gratis hotellnatt mitt i Sydney med bufféfrukost och både pool och gym på taket. Dagen efter mötte AImee mig inne i Melbourne, och sedan dess har vi gått på upptäcktsfärd i stan tillsammans, bland annat gått på en svensk julmarknad som en svensk organisation anordnade. Julkänslan uteblir annars ganska lätt i 25 grader solsken, haha! Blandad kompott med bilder här nere, mer uppdatering så snart min boendesituation har löst sig!
 
Väldigt mycket surf på Bondi Beach, sjukt duktiga också
 
 
Nelson Bay-gänget
 
Så typiskt. Hur kommer de på allt?
 
 
 
Ölprovning
 
 
 
Lucy! Lite övergödd med glad ändå
 
Lite strandfotboll
 
 
En vild koala!! Som vi har letat, äntligen!
 
 
 
Sista dagen i Nelson var det smärtsamt varmt. 
 
Lite lyxliv, iaf jämfört med mina vanliga hostel-boenden! Tack för det Apple :)

 
Rooftop pool och utsikt över Sydney. Helt ok kvällsdopp
 
Svensk julmarknad!
 
 
 
 
 
Stötte på Evelina i fokvimlet!
 

Kommentarer

  • Git säger:

    Åh, härligt med en uppdatering och lite nya foton. Du verkar ha det fint i värmen och solen! :D Vi är insnöade här uppe på berget. Det kommer mer och mer snö och kallt är det också. Wilma springer ut i trädgården, gör det hon ska i den djupa snön och rusar snabbt in igen. Behöver jag berätta att braskaminen går för fullt? Jag/vi tänker på dig och saknar dig! <3 Bamsekram //Mamma

    2012-12-05 | 12:51:37
  • Evelina säger:

    Trevligt att träffas! ;)

    2012-12-06 | 12:22:33

Kommentera inlägget här: